Aan de slag met SEA marketing

Aan de slag met SEA marketing: de kwaliteitsscore

In het vorige blogartikel is uitgelegd hoe je met een website analyse een eerste stap kunt zetten in het omtoveren van jouw website in een (automatisch) verkoopkanon. Dat is natuurlijk supertof! Maar er is meer hoe je online klanten kunt winnen voor jouw bedrijf, namelijk met SEA marketing. 

Eerder schreef ik hoe het verplaatsen van een button op de website tot zeer veel meer omzet heeft geleid voor een bedrijf. Nu wil ik je meenemen naar de functie van de kwaliteitsscore bij Google advertenties.

Naast het optimaliseren van jouw website, zoals hierboven beschreven, kan je ook betaald adverteren in Google. Het instellen van een advertentie is nog wel te doen maar je moet wel weten hoe, om effectief te zijn. Vaak hoor ik van ondernemers dat zij veel geld spenderen aan Google Ads maar toch niet het gewenste resultaten in klanten terug zien.

Hoe kan dat?

Dat heeft er gedeeltelijk mee te maken hoe je een Google advertentie instelt. De advertentie moet namelijk, net als een website, geoptimaliseerd worden om meer klanten te krijgen. Dit doe je dus onder andere door te kijken naar de kwaliteitsscore.

Wist je trouwens dat Google Ads na ongeveer een maand, informatie over jouw potentiële klanten teruggeeft aan jou, o.b.v. het algoritme en de gegevens in de database? Informatie die weer heel handig is om de juiste doelgroep te bereiken. Denk aan demografische gegevens of wanneer jouw advertenties het vaakst vertoond wordt gedurende de week.

Maar goed, we dwalen af! De kwaliteitsscore.

De kwaliteitsscore is een maatstaf die aangeeft hoe relevant de bezoekers jouw website vinden op basis van de zoekterm die je gebruikt en wat de kwaliteit van jouw advertentie is op die zoekterm. De maatstaf is een cijfer tussen 1 en 10, waarbij 1 het laagst is en 10 het hoogst. Kortom, Google geeft aan of je de advertentie, of de landingspagina moet verbeteren om meer klanten te krijgen.

Even een voorbeeld uit de praktijk, van een schoonheidsspecialiste.

Stel dat de kwaliteitsscore 3/10 is. In de kolom daarnaast is, in het Google Ads dashboard, te lezen dat de advertentie hoger dan gemiddeld scoort voor de zoekterm ‘gezichtsbehandeling’. De verwachte click through rate is lager dan gemiddeld en de ervaring op de landingspagina is voor deze zoekterm lager dan gemiddeld.

Om ervoor te zorgen dat de advertentie klanten oplevert, zal de landingspagina dus verbeterd moeten worden.

Wil je ook aan de slag met SEA marketing en de kwaliteitsscore van jouw website beteren? Neem gerust contact met mij op!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *