Maak van je website een verkoopkanon

Jouw website: een digitaal uithangbord of een automatisch verkoopkanon?

Een website daar kan je tegenwoordig niet meer omheen als je effectief wil ondernemen. Zeker vanaf het moment dat je bij de Kamer van Koophandel staat ingeschreven, neem je jezelf als ondernemer serieus en zorg je voor visitekaartjes, waarschijnlijk ga je netwerken, schrijf je misschien in bij bureau’s en lanceer je jouw website.

Je bent er helemaal klaar voor!

Gaandeweg in het ondernemerschap realiseer je je dat je niet om marketing heen kan. De één omarmt het, de ander haat het (misschien). In ieder geval besef je dat je zowel offline als online gevonden wilt worden. Dat je jezelf duidelijk wilt onderscheiden van de (moordende) concurrentie of je bent zo uniek dat je geen concurrentie hebt en daardoor heel goed weet wie jouw ideale klanten zijn.

Je bent lekker bezig en de zaken gaan naar tevredenheid.

De eerste klanten heb je naar tevredenheid geholpen, maar eigenlijk wil je meer. Misschien moet je zelfs wel meer klanten hebben. Je begint je af te vragen waarom jouw website niet meer klanten genereert. Daarvoor had je toch niet al die uren in de ontwikkeling van de website gestoken of tegen een aanzienlijke prijs laten ontwikkelen? Je begint je af te vragen of of jij bovenaan in Google komt als potentiële klanten jou zoeken.

Immers, vrienden en kennissen uit jouw eerste cirkel van contacten die heb je inmiddels als klant geworven. Maar hoe gaat die onbekende klant jou nu vinden?

Hoe kom je bovenaan in Google als potentiële klanten jouw product of dienst zoeken?

Weet je nu wat jouw positie is in Google? Weet jij hoeveel bezoekers per maand jouw website heeft? Zijn dat er 5 per maand of 150 per maand? Of misschien wel 1000? En, als je dan weet hoeveel bezoekers jouw website heeft? Hoe zijn die bezoekers dan op jouw site gekomen? Via een nieuwsbrief die je verzonden hebt? Of via een zoekopdracht op Google? Via posts op social media? 

Meer bezoekers op jouw site betekent meer kans op afname van jouw product of dienst. Weet je ook hoeveel procent van jouw bezoekers ook jouw product en/of dienst kopen? Ben je daar tevreden over? En als je niet tevreden bent, hoe kan je dit dan beïnvloeden?

Een eerste tool om jouw website te analyseren is gebruik te maken van Google Analytics. Om hiervan gebruik te maken ga je naar https://analytics.google.com. Vervolgens koppel je de tag van Google Analytics aan jouw website en kan je zien hoeveel bezoekers jouw website bezoeken.

Ben je niet tevreden over het aantal bezoekers dat op jouw website komt? Dan liggen er wellicht nog kansen in het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines (SEO). Om zo bovenaan in Google te komen. Wil je hier advies over? Dan kun je de website scan laten doen, door Targets2Reach.

Als je inzicht hebt in hoeveel bezoekers jouw website heeft en wat deze bezoekers vervolgens doen op jouw website, dan kun je aan de slag met SEA. Je leest erover in de volgende blog.

Wil dat ik een keer meekijk naar de kwaliteitsscore van jouw website? Neem gerust contact op of vraag meteen een websitescan aan. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *